Algemene regels

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten en/of werkzaamheden van de leden van de N.B.D., nader ook: de dansschool.
2. De dansschool heeft het recht zonder opgaaf van redenen personen de toegang tot de dansschool te weigeren.
3. Bezoekers (leerlingen, gasten, etc.) dienen zich gedurende hun verblijf op het terrein van en in de dansschool te houden aan de huisregels van de dansschool alsmede de aanwijzingen die gegeven worden door de directie en/of het personeel op te volgen. Indien men zich daar niet aan houdt kan tot verwijdering worden overgegaan.
4. Bezoek aan de dansschool is geheel op eigen risico. De (directie van) de dansschool is niet aansprakelijk voor letsel en/of schade van enigerlei aard als gevolg van het verblijf en/of de activiteiten van de bezoeker op het terrein van of in de dansschool. Het gebruik van ondermeer de garderobe is geheel op eigen risico.
5. Verlies of beschadigingen toegebracht aan eigendommen (roerende en onroerende goederen) van de dansschool door toedoen van een bezoeker zullen te allen tijden verhaald worden.
6. Het gebruik van beeld- of geluidsdragers in de ruimste zin van het woord (foto, film, video, tape, etc.) in en op het terrein van de dansschool is uitsluitend toegestaan met toestemming van de dansschool. Deze toestemming kan, zonder opgaaf van redenen, met onmiddellijke ingang worden ingetrokken.

Inschrijving.

7. De dansschool heeft het recht personen zonder opgaaf van redenen uit te sluiten van deelname aan een cursus.
8. Na inschrijving is de cursist het volledige lesgeld verschuldigd. Betaling van het lesgeld dient voor de aanvang van de eerste les te geschieden tenzij de dansschool schriftelijk een andere termijn met de cursist is overeengekomen. Inschrijving kan zowel mondeling als schriftelijk geschieden.
9. De dansschool mag de cursus annuleren indien daartoe gegronde redenen (waaronder overmachtsituaties) zijn. Daarbij kan onder meer gedacht worden aan te weinig cursisten, langdurige ziekte, etc.. Ingeval van annulering voor de aanvang van de cursus heeft de cursist recht op terugbetaling van het volledige lesgeld. Vindt annulering tijdens de cursus plaats dan zal terugbetaling van het lesgeld geschieden naar rato van het aantal nog niet genoten lessen.

De cursus.

10. Bij inschrijving dient de cursist op de hoogte te worden gesteld van: - de globale inhoud van de cursus - het aantal lessen - de tijdsduur van een les - de lestijden - de aanvang van de cursus - de frekwentie van de lessen - eventuele overige verplichtingen
11. De cursus dient gegeven te worden door/onder verantwoordelijkheid van een daartoe gekwalificeerde leraar/lerares volgens de normen van de N.B.D., die naar beste weten en kunnen de lessen verzorgt.
12. De cursist moet aan het einde van de cursus in de gelegenheid gesteld worden om een officiele medaltest te doen (medaltest N.B.D. of Dance Masters). De cursus dient hierop kwalitatief en inhoudelijk aan te sluiten.
13. De cursist dient in de gelegenheid gesteld te worden een door overmacht (ziekte en andere uitzonderlijke omstandigheden) opgelopen achterstand in te halen. Dit kan via lessen op een andere avond, extra lessen, of middels mogelijkheden in onderling overleg tussen cursist en dansschool bepaald. Dit geldt niet voor cursisten die zelf kiezen om lessen niet te volgen.

Overige verplichtingen.

14. De tariefstelling en de leerstof van de cursussen zijn uitsluitend afgestemd op 'eigen gebruik'. Het is cursisten tevens ten strengste verboden om het geleerde tijdens en/of na afloop van de cursus op enigerlei wijze commercieel aan te wenden. Bij overtreding van dit verbod verplicht de (voormalige) cursist zich tot het betalen van een boete van minimaal 1000,- euro per overtreding aan de dansschool, onverlet een verdere schadeclaim van de dansschool en/of derden op eventuele inkomstenderving ten gevolge van genoemde commerciele activiteiten. Dit verbod geldt niet in de navolgende situatie: - Indien de (voormalige) cursist op het moment van aanvang van zijn/haar commerciele activiteiten aan kan tonen te voldoen aan hetgeen in regel 15) is vervat.
15. Van lessen en/of cursussen met de bedoeling de leerstof commercieel aan te wenden is uitsluitend sprake indien een overeenkomst tussen de cursist en de dansschool dit expliciet aangeeft. Hierbij is zowel de tariefstelling als de leerstof afgestemd op commercieel gebruik door de cursist. Deze lessen/cursussen worden alleen gegeven aan: - Personen die staan ingeschreven bij de F.D.O. (Federatie Dansleraren Organisaties) als zijnde in opleiding voor het beroep dansleraar. - Personen die in het bezit zijn van een F.D.O.-diploma of deelcertificaat. In alle andere gevallen geldt hetgeen in regel 14) is vervat.

HUISHOUDELIJK REGLEMENT

 

LIDMAATSCHAP

 

Artikel 1

Zie de artikelen 4 en 5 van de statuten.

 

Artikel 2

Om onder de gewone of aspirant-leden te worden opgenomen dient men zich schriftelijk te melden bij de secretaris en aan deze alle door hem verlangde informaties te verstrekken. Al deze informaties worden het hoofdbestuur voorgelegd, terwijl de naam van de kandidaat aan de leden wordt bekend gemaakt. De leden kunnen redelijke bezwaren tegen de kandidaat schriftelijk bij de eerste secretaris indienen.

Op de eerstvolgende algemene ledenvergadering wordt omtrent de toelating een beslissing genomen. Het hoofdbestuur geeft van deze beslissing schriftelijk kennis aan de aanvrager(ster).

 

Artikel 3

a.                  Leden wier handelingen de vereniging, een medelid of meerdere leden oneerlijk behandelen of benadelen of besluiten van een algemene ledenvergadering saboteren of negeren, die het aanzien van de danslerarenstand schaden of aan hun verplichtingen ten aanzien van de vereniging niet voldoen, kunnen door het bestuur worden geschorst en ter royering aan de algemene ledenvergadering worden voorgedragen. De betrokkene ontvangt van deze schorsing per aangetekend schrijven bericht, onder opgave van reden.

b.                  Het betrokken lid heeft gedurende veertien dagen het recht, hetzij een eigen nota toe te voegen aan het voorstel van het bestuur, hetzij het bestuur een nader overleg te vragen.

c.                  Het is alle leden verboden lid te zijn van een andere Nederlandse organisatie van dansleraren of van zulk een vereniging of organisatie die geacht wordt hetzelfde doel na te streven.

Het zal aan de leden verboden zijn een z.g. medaltest (danstest) te organiseren of als jurylid op te treden, als deze test niet door de vereniging is goedgekeurd en niet bij het danstestbureau is gemeld.

Overtreding hiervan zal, met inachtname van het onder sub. B gestelde, royement gevolg hebben.

 

Artikel 4

Alle lidmaatschapsbewijzen, insignes en verdere verenigingsbescheiden worden verstrekt voor de duur van het lidmaatschap en blijven dus eigendom van de vereniging. Bij het beëindigen van het lidmaatschap moeten deze in goede staat aan het secretariaat worden teruggezonden.

 

Artikel 5

Een lid wiens lidmaatschap krachtens het besluit van de algemene vergadering is geëindigd, verliest alle aan het lidmaatschap verbonden rechten, doch wordt voor wat betreft de betaling van de jaarlijkse bijdrage geacht gedurende het lopende verenigingsjaar lid te zijn gebleven.

 

Artikel 6

1.                  De door de leden te betalen jaarlijkse bijdrage wordt door de algemene vergadering vastgesteld.

2.                  Deze jaarlijkse bijdrage is verschuldigd bij vooruitbetaling en wel voor 1 april.

 

 

VERGADERINGEN

 

Artikel 7

De algemene jaarvergadering wordt jaarlijks tijdens het congres gehouden

                                            

Artikel 8

De convocatie van de gewone, zowel als voor een buitengewone algemene vergadering dient tenminste drie weken van tevoren in het bezit te zijn van de leden. In spoedeisende gevallen, ter beoordeling van het hoofdbestuur, kan van de termijn drie weken worden afgeweken, doch moet tenminste een termijn van twee maal vierentwintig uur in acht worden genomen.

 

Artikel 9

a.                  De convocatie van de gewone en buitengewone algemene vergaderingen moeten vergezeld gaan van een agenda.

b.                  Een door het hoofdbestuur goedgekeurd verslag van de toestand van de vereniging over het afgelopen verenigingsjaar zal in het bondsorgaan verschijnen.

 

Artikel 10

1.                  Voorstellen te behandelen in de ledenvergaderingen kunnen worden gedaan door het hoofdbestuur en door de leden, met inachtname van het in lid twee van dit artikel gestelde.

2.                  Om op de agenda van de eerstvolgende ledenvergadering te worden vermeld, moeten de leden hun voorstellen tenminste tien dagen voor de vergadering schriftelijk bij het hoofdbestuur hebben ingediend, voorzien van een toelichting.

3.                  Amendementen op voorstellen moeten tenminste tien dagen voor de vergadering waarin deze aan de orde zullen komen, schriftelijk bij het hoofdbestuur zijn ingediend, voorzien van een toelichting

 

Artikel 11

1.      Een ledenvergadering kan slechts geldige besluiten nemen indien het aantal aanwezige leden minstens 50 bedraagt en minstens de meerderheid van de bestuursleden aanwezig is.

Op de eerstvolgende ledenvergadering zal het niet in behandeling gekomen punt als punt 4 op de agenda worden geplaatst. Er wordt dan gestemd ongeacht het aantal aanwezige leden.

 

Artikel 12

1.                    De voorzitter van de ledenvergadering is de voorzitter van het hoofdbestuur, of bij zijn verhindering of ontstentenis, de 2e voorzitter en bij verhindering of ontstentenis ook van deze, een lid van het hoofbestuur daartoe  door dit bestuur aangewezen.

2.                    In elke ledenvergadering wijst de voorzitter, zo nodig een stembureau aan.

 

Artikel 13

1.                  De stemmingen in de ledenvergaderingen geschieden bij verkiezingen en benoemingen met gesloten briefjes, over zaken mondeling.

Benoeming van ereleden kan bij acclamatie geschieden.

2.                  Bij verkiezingen en benoemingen wordt de volstrekte meerderheid der uitgebrachte geldige stemmen vereist. Is deze bij de eerste stemming niet verkregen, dan wordt een tweede vrije stemming gehouden. Als ook dan geen volstrekte meerderheid wordt verkregen, zonodig na tussenstemming tussen de personen die een gelijk aantal stemmen behaalden, dan wordt een herstemming gehouden tussen de personen die de twee hoogste stemmencijfers op zich verenigden. Bij staking der stemmen beslist het lot

3.                  Besluiten over zaken worden genomen bij meerderheid der uitgebrachte geldige stemmen. Bij staking der stemmen is het voorstel verworpen.

4.                  In blanco uitgebrachte stemmen zijn ongeldig.

5.                  Indien bij het nemen van een besluit over een zaak door geen der leden stemming wordt gevraagd, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

 

 

 

HOOFDBESTUUR

 

Artikel 14

Het aantal leden van het hoofdbestuur, bedoeld in artikel 17 lid 1 van de statuten, wordt vastgesteld door de algemene vergadering.

 

Artikel 15

1.                  De leden van het hoofdbestuur worden gekozen uit een door het hoofdbestuur opgemaakte aanbeveling van zo mogelijk twee personen, welke op de convocatie moeten voorkomen.

2.                  Elk lid en het hoofdbestuur hebben het recht kandidaten op de aanbeveling te doen plaatsen, mits zij zich van tevoren overtuigd hebben dat de kandidaten een eventuele benoeming zal aannemen.

Leden dienen de namen van de aan te bevelen kandidaten ter kennis van het hoofdbestuur te brengen uiterlijk veertien dagen voor aanvang van de vergadering.

3.                  Het hoofdbestuur brengt zo mogelijk tenminste zes weken voor de algemene vergadering, waarin de benoeming aan de orde zal komen het aantal vacatures ter kennis van de leden.

 

Artikel 16

1.                  Elk jaar na afloop van de gewone algemene vergadering treden drie bestuursleden af volgens rooster, op te maken door het hoofdbestuur.

2.                  Periodiek aftredende bestuursleden zijn terstond herkiesbaar.

 

Artikel 17

1.                  De leden van het hoofdbestuur kunnen ten allen tijde ontslag nemen.

2.                  Een lid van het hoofdbestuur kan te allen tijde door een algemene vergadering worden ontslagen.

 

Artikel 18

In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien. De in zodanige vacature benoemde treedt af op het tijdstip waarop degene wiens plaats hij inneemt, had moeten aftreden.

 

Artikel 19

1.                  Het hoofdbestuur vergadert zo dikwijls dit voor de afdoening van zaken nodig of wenselijk is.

2.                  De vergaderingen worden door de voorzitter opgeroepen.

3.                  Op verzoek van vier leden van het hoofdbestuur is de voorzitter verplicht tot het oproepen van een vergadering binnen veertien dagen nadat het verzoek bij hem is binnengekomen.

4.                  Indien aan dit verzoek binnen deze termijn geen gevolg is gegeven, kunnen die leden zelf tot bijeenroeping overgaan.

 

Artikel 20

1.                  De agenda voor de vergaderingen van het hoofdbestuur wordt vastgesteld door het dagelijkse besstuur. Het plaatst daarop alle voorstellen door het hoofdbestuur of door een lid daarvan gedaan.

2.                  Tot het nemen van besluiten en het doen van benoemingen wordt de tegenwoordigheid van de meerderheid van de leden van het hoofdbestuur vereist.

 

 

Artikel 21

1.                  De voorzitter is belast met de leiding van alle vergaderingen.

2.                  De eerste secretaris is belast met de correspondentie en de administratie van de vereniging.

3.                  De notulen van de vergaderingen worden verzorgd door de tweede secretaris.

Deze behoeven de goedkeuring van de daarbij betrokkenen alvorens van kracht te worden.

4.                  De beheerder van het bondsbureau is belast met de geldelijke administratie op de wijze als door het hoofdbestuur is aangegeven. Hij kan zich in overleg met het dagelijks bestuur hierin laten bijstaan.

Hij brengt aan het einde van het verenigingsjaar verslag uit over de stand van de financiën. Hij kan zich hierin laten bijstaan door de penningmeester.

 

Artikel 22

Het bepaalde in artikel 13 is ten aanzien van stemmingen en benoemingen in de vergaderingen van het hoofdbestuur van overeenkomstige toepassing.

 

 

DAGELIJKS BESTUUR

 

Artikel 23

1.                  Het dagelijks bestuur vergadert zo dikwijls als de voorzitter of een der leden dit voor de afdoening van zaken nodig of wenselijk acht.

2.                  De vergaderingen worden door de voorzitter opgeroepen.

3.                  Het bepaalde in artikel 13 of 20 (tweede lid) is ten aanzien van het dagelijks bestuur van overeenkomstige toepassing.

 

 

COMMISSIES

 

KASCONTROLE COMMISSIE

 

Artikel 24

1.                  In de algemene ledenvergadering wordt een uit drie personen bestaande kascontrole commissie benoemd die zo vaak als zij dat nodig acht, doch minstens eenmaal per jaar de rekening en verantwoording van de beheerder van het bondsbureau controleert.

Zij brengt op de algemene vergadering verslag uit van haar bevindingen.

 

 

BIJZONDERE COMMISSIES

Artikel 25

Voor bijzondere aangelegenheden kunnen door het hoofdbestuur voor afzonderlijke taken, commissies c.q. werkgroepen worden benoemd, overeenkomstig het bepaalde in artikel 19 van de statuten.

 

 

WERKGROEPEN

            Artikel 25-a

Op de algemene ledenvergadering in augustus 1990 zijn de volgende werkgroepen ingesteld, w.o.

-                     interne p.r.                                                       -         F.D.O.-opleidingen

-                     externe p.r.                                                      -         arbitrage

-                     projecten                                                         -         financiën

-                     danstest                                                           -         wedstrijddansen

-                     congres                                                            -         externe advies

-                     danstechnische begeleiding                            -         internationale contacten    

-                     interne opleidingen                                         -         danscentrum 2000 

   

Voor onder meer de coördinatie van de werkgroepen is een manager in vaste dienst benoemd.

JONGERENCONTACT

            Artikel 25-b

De gewonen leden beneden de 35 jaar vormen tezamen “het jongeren contact”. De taak van het hongeren contact is de medewerking van de jonge leden in het belang van de vereniging en de toekomst van de Nederlandse dansscholen te activeren.

Het werk van het jongerencontact bestaat vooral daarin, initiatieven en voorstellen voor het verenigingswerk te bespreken en het resultaat van de besprekingen door te geven aan het hoofdbestuur.

Er wordt door het jongerencontact een vertegenwoordiger uit hun midden gekozen en een plaatsvervangend vertegenwoordiger.

De vertegenwoordiger heeft automatisch zitting in het hoofdbestuur voor de duur van twee jaar.

 

 

Artikel 26

1.                  De voorzitter van de commissie wordt aangewezen door het hoofdbestuur.

2.                  Hij is belast met de leiding der vergaderingen.

3.                  Bij zijn verhindering of ontstentenis wordt hij vervangen door een lid, door de commissie aan te wijzen.

 

Artikel 27

1.                  Een der leden maakt een verslag van de vergadering. Hij kan zich in overleg met de commissie hierin laten bijstaan.

2.                  De verslagen van de vergaderingen worden door de commissie toegezonden aan het hoofdbestuur.

 

Artikel 28

1.                  De leden van het dagelijks bestuur zijn bevoegd alle commissie vergaderingen bij te wonen en hebben daarin een adviserende stem.

2.                  De vergaderingen worden door de voorzitter van de commissie bijeengeroepen waarbij tevens het dagelijks bestuur van de vereniging in kennis wordt gesteld.

 

 

MOTIE

 

Artikel 29

1.                  Op alle ledenvergaderingen dient voorrang te worden gegeven aan een door minstens een derde der aanwezige leden gesteunde motie tot uitlokking van een uitspraak door het bestuur.

2.                  Slechts een meerderheid van stemgerechtigde leden in een ledenvergadering kan een commissie belasten met de opdracht een enquête in te stellen naar het beleid van het bestuur.

 

 

ALGEMENE BEPALINGEN

 

Artikel 30

Alle leden hebben de plicht de doelstellingen van de vereniging naar buiten uit te dragen. Zij zullen medewerking verlenen aan de uitvoering van hetgeen in artikel 3 der statuten is vermeld.      

Ieder bestuurslid en ieder lid van een commissie is verplicht bij voortijdig bedanken of bij aftreden de hem toegewezen werkzaamheden, indien mogelijk, te blijven verrichten, totdat een opvolger deze kan overnemen. Hij is verplicht eventueel onder hem berustende bescheiden aan zijn opvolger over te dragen. Ieder bestuurslid of commissielid is verantwoordelijk voor de zich onder zijn berusting bevindende verenigingsbescheiden.

Het is aan de leden die een functie in of een opdracht van de vereniging hebben niet toegestaan misbruik te maken van de feiten, omstandigheden, middelen of bescheiden die te hunner kennis zijn gekomen.

 

Artikel 31

Het verenigingsjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.

 

Artikel 32

In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het hoofdbestuur, of in spoedeisende gevallen het dagelijks bestuur, hetwelk in de eerstvolgende vergadering van het hoofdbestuur daarvan mededeling doet.

 

Artikel 33

1.                  Dit reglement kan op voorstel van het hoofdbestuur of van tenminste tweederde der stemgerechtigde leden door de algemene ledenvergadering worden gewijzigd.

2.                  Bij het nemen van het besluit is een gewone meerderheid van stemmen vereist.

3.                  Het voorstel tot wijziging van het huishoudelijk reglement dient tenminste twee weken van tevoren aan de leden ter kennis worden gebracht.

 

Artikel 34

Dit reglement treedt in werking op de dag, waarop de statuten van de vereniging in werking treden.

 

 

SLOTBEPALING

 

Artikel 35

Het huishoudelijk reglement mag niet in strijd zijn met de statuten.

Alle leden worden geacht de inhoud van de statuten en huishoudelijk reglement te kennen.

 

 

 

Aldus vastgesteld in de algemene vergadering gehouden te Slagharen d.d. 9 augustus 1990

 

 

Aanvulling statutenwijziging in het Huishoudelijk Reglement.

 

I.

Aspirant leden dienen bij hun aanmelding voor lidmaatschap een Curriculum Vitae af te geven.

Daarin moeten hun kwalificaties op vakgebied zijn opgenomen met betrekking tot de FDO, alsmede overige kwalificaties.

II.

Aspirant leden dienen jaarlijks voor 1 juli een schriftelijke rapportage van hun vorderingen en/of resultaten ten aanzien van hun FDO-examen (einddiploma dansleraar) aan het bestuur te overhandigen.

Andere vorderingen en kwalificaties op vakgebied kunnen worden meegestuurd als aanvullende informatie.

Het bestuur zal kennis nemen van de rapportage en zich uitspreken over het lidmaatschap voor het volgende jaar. Dit wordt gerapporteerd op de Jaarlijkse Algemene Ledenvergadering.

Bij het niet inleveren van een dergelijke rapportage volgt voordracht voor royement.

III.

Aspirant leden met een dans-onderneming dienen te voldoen aan de door de N.B.D. opgestelde Erkenningsregeling als vastgelegd in de Stichting Erkende Dansscholen (SED).

Indien niet aan deze voorwaarden kan worden voldaan zal:

a)      De aanvrager van het lidmaatschap niet op de ballotagelijst worden geplaatst.

b)      Een bestaand Aspirant lid worden voorgedragen voor royement.

  

 

 

 

 

STATUTEN

 

NEDERLANDSE  BOND  VAN  DANSLERAREN

 

 

 

 

Opgericht 28 december 1945

Gevestigd te ‘s Gravenhage

Goedgekeurd bij Koninklijk Besluit d.d. 9 oktober 1946 en 27 mei 1969

Laatstelijk goedgekeurd d.d. april 1990

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STATUTEN

 

NAAM

 
Artikel 1

De vereniging draagt de naam: Nederlandse Bond van Dansleraren.

 

 

ZETEL

 

Artikel 2

Zij heeft haar zetel te Tiel.

 

 

DOEL EN WERKWIJZE

 
Artikel 3

Zonder zich te begeven op religieus of politiek terrein stelt de vereniging zich ten doel:

a)      De bevordering van het correct dansen in Nederland in het algemeen.

b)       In het bijzonder de vorming en begeleiding van de jeugd door middel van het dansonderwijs.

 

Zij tracht dit doel te bereiken:

a)      Door het vormen van een band tussen alle Nederlandse Dansleraren.

b)       Door een goede begeleiding van alle leeftijdsgroepen en vorming van de jeugd in het bijzonder door middel van het dansonderwijs.

c)       Door het geven van gelegenheid tot bestudering en beoefening van voornoemde punten door middel van onder andere congressen, cursussen, lezingen, demonstraties, het bevorderen van het onderwijs van het aangenomen danstestprogramma, het afnemen van danstests.

d)       Door het maken van propaganda bij en via de dansleraar om de overheid van de waarde van goed dansonderwijs voor alle leeftijden en voor de jeugdvorming in het bijzonder te overtuigen.

e)       Door het zenden van petities aan instellingen, verenigingen of personen die tegen het doel gesteld in de aanhef van dit artikel geheel of gedeeltelijk ingaan.

f)        Het uitgeven ondersteunen van tijdschriften en boeken waarvan de strekking met het doel van de vereniging stroken.

g)       Alle wettige en geoorloofde middelen die verder ten dienste staan.  

 

 

 

 

 

LEDEN, BEGUNSTIGERS / DONATEURS, ERELEDEN

 
Artikel 4

De vereniging bestaat uit:

a)      Gewone leden

b)      Aspirant leden

c)      Leden bij uitzondering

d)     Leden van verdienste

e)      Ereleden (erevoorzitter)

f)       Buitenleden

g)      Non-actief leden

h)      Buitenlandse leden

i)        Begunstigers / donateurs

j)        Bedrijfsleden

k)      Dance Masters

 
Artikel 5

Gewone leden zijn:

Natuurlijke personen van 18 jaar en ouder.

-          Wier levenshouding doet verwachten dat zij het gestelde in de aanhef van artikel 3 mede kunnen helpen verwezenlijken.

-          En die in het bezit zijn van een door de F.D.O. (Federatie Dansleraren Organisaties) uitgegeven einddiploma (anno 2000: assistent dansleraar / danssporttrainer / dansleraar).

Voor de leeftijd van 18 jaar kan dispensatie worden verleend door het bestuur.

Gewone leden worden door de Algemene Ledenvergadering geballoteerd.

 

Aspirant leden zijn:

Natuurlijke personen van 18 jaar en ouder.

-          Wier levenshouding doet verwachten dat zij het gestelde in de aanhef van artikel 3 mede kunnen helpen verwezenlijken.

-          En die in opleiding zijn en als zodanig staan ingeschreven bij de F.D.O.

Zij hebben geen stemrecht, behalve in zaken de contributies betreffend.

 

Leden bij uitzondering zijn natuurlijke personen die niet aan de criteria voldoen om als gewone leden te worden toegelaten, doch op grond van criteria vast te stellen bij huishoudelijk reglement als lid worden toegelaten. Zij worden door de algemene ledenvergadering geballoteerd en moeten in de vergadering waarin hun ballotage aan de orde wordt gesteld aanwezig zijn.

 

Leden van verdienste. Dit zijn gewone leden die zich op een bijzondere wijze voor de vereniging verdienstelijk hebben gemaakt. Zij worden door de algemene ledenvergadering benoemd.

 

Ereleden (Erevoorzitter). Dit zijn leden die aan de vereniging belangrijke diensten hebben bewezen. Zij worden door de algemene ledenvergadering benoemd. Leden van verdienste kunnen evenals ereleden van hun status vervallen worden verklaard indien de ledenvergadering daartoe termen aanwezig acht.

 

Buitenleden. Dit zijn natuurlijke personen die aan de criteria voldoen om als gewone leden, leden bij uitzondering, aspirant leden of aspirant bedrijfsleden tot de vereniging  te worden toegelaten, doch nog niet in de algemene ledenvergadering zijn geballoteerd

Zij worden bij bestuursbesluit aangenomen en hebben de rechten en verplichtingen zoals bij huishoudelijk reglement aan te geven. Buitenleden hebben geen stemrecht.

Om onder de gewone of aspirant leden te worden opgenomen dient men zich schriftelijk te melden bij de eerste secretaris en aan deze alle door hem verlangde informaties te verstrekken. Al deze informaties worden het bestuur voorgelegd, terwijl de naam van de kandidaat aan de leden wordt bekend gemaakt. De leden kunnen redelijke bezwaren tegen de kandidaat tenminste veertien dagen voor de algemene ledenvergadering uitsluitend schriftelijk bij de eerste secretaris indienen.

Op de eerstvolgende algemene ledenvergadering wordt omtrent de toelating een beslissing genomen. Het bestuur geeft van deze beslissing uitsluitend schriftelijk kennis aan de aanvrager/aanvraagster.

 

Non-actief leden zijn:

Gewone Leden die op geen enkele wijze meer actief betrokken zijn bij het geven van dansles.

 

Buitenlandse leden. Zij moeten aangesloten zijn bij een erkende buitenlandse organisatie, en mogen hun beroep niet in Nederland uitoefenen. Zij hebben geen stemrecht.

 

Begunstigers / donateurs. Dit zijn zij die de vereniging financieel steunen. Zij hebben geen stemrecht.

 

Bedrijfsleden zijn:

-          Alle leden, genoemd onder artikel 4, lid a,b,c,d,e,f en h, die aan het hoofd staan van een in Nederland gevestigde onderneming, waarin het dansvak wordt uitgeoefend. Een dergelijke onderneming wordt verder "dans-onderneming" genoemd.

Bovengenoemde leden met een dans-onderneming in buitenland kunnen, op eigen verzoek, ook als bedrijfsleden worden aangemerkt.

 

Dance Masters zijn:

-          Bedrijfsleden in het bezit van het door de F.D.O. uitgegeven einddiploma dansleraar.

-          Bedrijfsleden die bij de FDO in opleiding zijn voor bovengenoemd einddiploma dansleraar.

-          Zij dienen in al hun uitingen voluit te vermelden: "Dance Masters in opleiding".

Dance Masters voldoen aan de in de Stichting Erkende Dansscholen geformuleerde eisen.

 

Jongeren contact. De functie van het jongeren contact en de afvaardiging in het bestuur wordt bij huishoudelijk reglement geregeld.

 

 

 

 

 

EINDE VAN HET LIDMAATSCHAP

 

Artikel 6

1.                  Het lidmaatschap eindigt:

a.                  door de dood van een lid

b.                  door opzegging van het lid

c.                  door opzegging namens de vereniging. Deze kan geschieden wanneer een lid heeft opgehouden aan de vereisten voor het lidmaatschap bij de statuten gesteld te voldoen, wanneer hij zijn verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt, als ook wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren

d.                 door ontzetting. Deze kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd met de statuten, reglementen of besluiten van de vereniging handelt of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt.

2.                  Opzegging namens de vereniging geschiedt door het bestuur.

3.                  Opzegging van het lidmaatschap door het lid of door de vereniging kan slechts geschieden tegen het einde van een verenigingsjaar en met in acht neming van een opzeggingstermijn van vier weken. Echter kan het lidmaatschap onmiddellijk worden beëindigd indien van de vereniging of van het lid redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.

4.                  Een opzegging in strijd met het in het vorige lid bepaalde doet het lidmaatschap eindigen op het vroegst toegelaten tijdstip volgende op de datum waartegen was opgezegd.

5.                  Een lid is niet bevoegd door opzegging van zijn lidmaatschap een besluit, waarbij de verplichtingen van de leden van geldelijke aard zijn verzwaard, te zijnen opzichte uit te sluiten.

6.                  Ontzetting uit het lidmaatschap geschiedt door het bestuur.

7.                  Van een besluit tot opzegging van het lidmaatschap door de vereniging op grond van redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren en van een besluit tot ontzetting uit het lidmaatschap staat de betrokkene binnen een maand na de ontvangst van de kennisgeving van het besluit beroep op de algemene vergadering open. Hij wordt daartoe ten spoedigste schriftelijk van het besluit met opgaven van redenen in kennis gesteld.

           Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst.

8.                  Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar eindigt, blijft desalniettemin de jaarlijkse bijdrage voor het geheel verschuldigd.

 

 

 

VERPLICHTINGEN LEDEN

 

Artikel 7

De leden zijn verplicht:

a.                  tot betaling van een jaarlijkse bijdrage, vast te stellen volgens bij huishoudelijk reglement nader te bepalen richtlijnen door de algemene ledenvergadering.

b.                  tot naleving van de bepalingen van deze statuten, van het huishoudelijk reglement en van de besluiten die door de algemene ledenvergadering zijn of worden genoten

c.                  het bestuur de gegevens te verstrekken die door dit bestuur nodig worden geacht voor een goede uitvoering van de taak van de vereniging. 

 

Artikel 8

De leden hebben recht deel te nemen aan de algemene ledenvergaderingen en de daar plaatshebbende besprekingen. Zij mogen aldaar voorstellen doen overeenkomstig de bepalingen van het huishoudelijk reglement en deelnemen aan stemmingen en verkiezingen.

 

 

BEHEER

 
Artikel 9

De vereniging regelt haar belangen en bestuurt door middel van de volgende organen:

a.                  De algemene ledenvergadering

b.                   Het bestuur.

c.                   Het dagelijks bestuur.

 

 

ALGEMENE LEDENVERGADERING

 

Artikel 10

De algemene ledenvergadering staat aan het hoofd van de vereniging. Zij wordt gevormd door de leden. Aan de algemene vergadering komen in de vereniging alle bevoegdheden toe, die niet door de wet of een ander orgaan van de vereniging zijn opgedragen.

 

Artikel 11

1.                  Jaarlijks wordt tenminste een algemene ledenvergadering gehouden. Buitengewone algemene ledenvergaderingen worden gehouden op initiatief van het bestuur, dan wel in gevallen als bedoeld in artikel 12, lid 2 en 3

2.                   Tot de verplichte werkzaamheden in de gewone algemene ledenvergadering behoren:

a.                  opening en notulen van de laatste vergadering

b.                   ingekomen stukken

c.                   het behandelen van de uitgebrachte verslagen betreffende het werk van het bestuur, het secretariaat en de penningmeester

d.                   het  conform artikel 17 verkiezen van de leden van het bestuur

e.                   vaststelling van de jaarlijkse bijdrage

f.                    het vaststellen van de door het bestuur in te dienen balans, alsmede de verlies- en winstrekening over het afgelopen jaar

g.                   voorstellen van het bestuur

h.                   voorstellen van ten minste twintig leden

i.                     rondvraag

3.                  Vaststelling van de winst- en verliesrekening over het afgelopen jaar strekt het bestuur en de penningmeester tot volledige decharge.

 

 

Artikel 12

1.                  De gewone en buitengewone algemene vergaderingen worden opgeroepen door het bestuur en gehouden op een door het bestuur te bepalen plaats. De oproeping geschiedt schriftelijk aan de adressen van de leden. De termijn van oproeping bedraagt tenminste een en twintig dagen. In spoedeisende gevallen, ter beoordeling van het bestuur, kan van de termijn van een en twintig dagen worden afgeweken, doch moet tenminste een termijn van twee maal vier en twintig uur in acht worden genomen.

2.                    Op schriftelijk met redenen omkleedt verzoek van tenminste dertig leden is het bestuur verplicht tot bijeenroeping van een buitengewone algemene ledenvergadering, die gehouden moet worden binnen een maand nadat het verzoek bij het bestuur is binnengekomen.

3.                   Indien aan het verzoek binnen een maand nadat het is ingekomen geen gevolg is gegeven, kunnen die leden zelf tot bijeenroeping overgaan, nadat zij hiervan vooraf kennis hebben gegeven aan het bestuur.

Het bestuur is verplicht de betreffende leden al die medewerking te verlenen en gegevens te verstrekken, welke voor een behoorlijke oproeping nodig zijn.

 

Artikel 13

1.                  Tot de algemene vergaderingen hebben, behalve alle leden, toegang ook de begunstigers.

2.                  Het bestuur kan ook andere personen tot de algemene vergaderingen toelaten.

 

Artikel 14

1.                  De in artikel 13 eerste lid genoemde personen kunnen aan de beraadslagingen deelnemen.

2.                  Aan de stemmingen kunnen alleen gewone leden deelnemen.

 

Artikel 15

De leiding van de vergadering, het indienen van voorstellen, de vaststelling van de agenda, de behandeling van de voorstellen en de wijze van stemmen worden bij huishoudelijk reglement geregeld, behoudens het bepaalde in artikel 17.

 

 

RAAD VAN ONDERNEMERS

 
Artikel 16

De raad van ondernemers bestaat uit de bedrijfsleden. De bijeenroeping van de raad zal geschieden overeenkomstig artikel 12 van deze statuten. In de vergadering van de raad zullen zaken als reclame en alles wat hiermede verband houdt aan de orde komen. De bedrijfsleden hebben in deze vergadering ieder een stem. De leiding van deze vergadering, het indienen van voorstellen, de vaststelling van de agenda, de behandeling van de voorstellen en de wijze van stemmen worden bij huishoudelijk reglement geregeld.

 

 

 

BESTUUR

 

Artikel 17

1.                  Het bestuur bestaat uit een oneven aantal van tenminste zeven en ten hoogste elf leden, die door de algemene vergadering worden gekozen uit en door de stemgerechtigde leden. Het aantal bestuursleden wordt met inachtneming van het voorgaande door het bestuur vastgesteld.

2.                  Verkiesbaar tot bestuurslid zijn gewone leden, leden van verdienste en ereleden.

3.                  De leden van het bestuur worden gekozen uit een door het bestuur opgemaakte aanbeveling van zo mogelijk twee personen, welke op de convocatie moeten voorkomen

4.                  Elk lid en het bestuur hebben het recht kandidaten op de aanbeveling te doen plaatsen, mits zij zich van tevoren overtuigd hebben dat de kandidaten een eventuele benoeming zullen aannemen.

Leden dienen de namen van de aan te bevelen kandidaten ter kennis van het besstuur te brengen uiterlijk veertien dagen voor aanvang van de vergadering.

5.                  Het bestuur brengt zo mogelijk tenminste zes weken voor de algemene vergadering, waarin de benoeming aan de orde zal komen het aantal vacatures ter kennis van de leden.

6.                  De voorzitter, eerste secretaris en eerste penningmeester worden in functie gekozen. De overige functies worden door het bestuur onderling geregeld.

7.                  Tussentijdse wijzigingen zijn pas geldig nadat deze via het bondsorgaan of convocatie aan de leden ter kennis zijn gebracht.

8.                  Bij de bestuursbenoemingen wordt de volstrekte meerderheid der uitgebrachte geldige stemmen vereist. Is deze bij de eerste stemming niet verkregen, dan wordt een tweede vrije stemming gehouden. Als ook dan geen volstrekte meerderheid wordt verkregen, zonodig na tussenstemming tussen de personen die een gelijk aantal stemmen behaalden, dan wordt een herstemming gehouden tussen de personen die de twee hoogste stemmencijfers op zich verenigden. Bij staking der stemmen beslist het lot.

 

Artikel 18

1.                  Elk jaar na afloop van de gewone algemene vergadering treden drie bestuursleden af volgens rooster, op te maken door het bestuur.

2.                  Periodieke aftredende bestuursleden zijn terstond herkiesbaar.

 

Artikel 19

1.                  De leden van het bestuur kunnen ten allen tijde ontslag nemen.

2.                  Een lid van het bestuur kan ten allen tijde door een algemene vergadering worden ontslagen.

 

Artikel 20

In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien. De in zodanige vacature benoemde treedt af op het tijdstip waarop degene wiens plaats hij inneemt had moeten aftreden.

 

Artikel 21

1.                  Aan het bestuur zijn opgedragen de handhaving en toepassing van statuten en huishoudelijk reglement, alsmede de voorbereiding en uitvoering van de besluiten van de algemene vergadering.

2.                  Het bestuur is, mits met goedkeuring van de algemene vergadering, bevoegd tot het sluiten van overeenkomsten tot het kopen, vervreemden of bezwaren van registergoederen, het sluiten van overeenkomsten waarbij de vereniging als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidsstelling voor een schuld van een derde verbindt.

Op het ontbreken van deze goedkeuring kan door en tegen derden geen beroep worden gedaan.

3.                  De vereniging wordt in en buiten rechte uitsluitend vertegenwoordigd door de navolgende bestuursleden: de voorzitter, tezamen met de secretaris of de penningmeester.

 

Artikel 22

Het bestuur kan voor afzonderlijke taken commissies, casu quo werkgroepen, met uitzondering van een kascontrole commissie, instellen en regelt daarvan de samenstelling, taak, werkwijze en opheffing volgens daaromtrent in het huishoudelijk reglement bepaalde.

 

 

DAGELIJKS BESTUUR

 

Artikel 23

1.                  De in artikel 17 lid 6 genoemde voorzitter, eerste secretaris en eerste penningmeester worden in functie gekozen.

2.                  Het bestuur wijst uit zijn midden aan een tweede voorzitter, een tweede secretaris en een tweede penningmeester.

De voorzitter, de eerste secretaris en de eerste penningmeester vormen het dagelijks bestuur.

De overige gekozenen zijn bestuurslid zonder meer.

3.                  Het dagelijks bestuur is belast met de voorbereiding van de vergaderingen van het besstuur, alsmede de uitvoering van de daargenomen besluiten.

4.                  Het dagelijks bestuur regelt de dagelijkse gang van zaken en beslist in spoedeisende gevallen. Het is verplicht van elke beslissing mededeling te doen in de eerstvolgende vergadering van het bestuur.

5.                  De penningmeester is bevoegd kwijting te geven voor alle gelden komende aan de vereniging.

 

Artikel 24

Het financieel beheer der vereniging wordt gevoerd onder toezicht en verantwoordelijkheid van het bestuur.

 

 

HUISHOUDELIJK REGLEMENT

 

Artikel 25

De algemene vergadering stelt een huishoudelijk reglement vast, waarvan de bepalingen niet in strijd mogen zijn met deze statuten.

 

 

ALGEMENE BEPALINGEN

 

Artikel 26

Het verenigingsjaar loopt van een januari tot en met een en dertig december/

  

Artikel 27

1.                  Wijziging van de statuten kan op voorstel van het bestuur of van tenminste dertig leden, alleen geschieden bij besluit van een tot dat doel uitgeschreven algemene vergadering, nadat het voorstel daartoe tenminste zes weken tevoren door het bestuur aan de leden ter kennis zal zijn gebracht.

2.                  Het daartoe strekkende besluit dient te worden genomen met tenminste tweederde van de uitgebrachte stemmen van de leden, waarvan tenminste tweederde in de vergadering tegenwoordig moet zijn.

3.                  Wanneer het vereiste aantal leden niet tegenwoordig is, belegt het bestuur binnen twee maanden doch niet eerder dan na acht dagen, wederom een algemene vergadering, waarin het voorstel opnieuw aan de orde wordt gesteld.

De vergadering beslist dan met de meerderheid van tenminste tweederde van de aldaar uitgebrachte stemmen.

4.                  Een statutenwijziging treedt niet in werking dan nadat hiervan een notariële acte is opgemaakt.

 

Artikel 28

1.                  Ontbinding van de vereniging kan alleen geschieden door de algemene vergadering op voorstel van het bestuur of van tenminste eenderde van de stemgerechtigde leden, nadat het voorstel daartoe minstens zes weken tevoren aan de leden ter kennis is gebracht.

2.                  Het daartoe strekkende besluit dient te worden genomen met tenminste tweederde van de uitgebrachte stemmen van de leden, waarvan tenminste tweederde in de vergadering tegenwoordig moet zijn.

3.                  Wanneer het vereiste aantal leden niet is vertegenwoordigd belegt het bestuur binnen twee maanden doch niet eerder dan na acht dagen wederom een algemene vergadering, waarin het voorstel opnieuw aan de orde wordt gesteld. De vergadering beslist dan met een meerderheid van tenminste tweederde van de aldaar uitgebrachte stemmen.

4.                  In geval van ontbinding wordt het batig saldo na vereffening bestemd voor een in dezelfde vergadering met gewone meerderheid van stemmen aan te wijzen doel, zoveel mogelijk overeenstemmend met de doelstelling van de vereniging.

 

 

 

 

 

De comparanten zijn mij, notaris bekend.

 

Waarvan akte in minuut is verleden te Nijmegen op de datum in het hoofd dezer akte vermeld.

Na zakelijke opgave van de inhoud van deze akte aan de verschenen personen hebben deze eenparig verklaard van de inhoud van deze akte te hebben kennisgenomen en op volledige voorlezing  daarvan geen prijs te stellen.

Vervolgens is deze akte na beperkte voorlezing door de comparanten en mij, notaris, ondertekend.

Back to top